هــــــــــــــــــــیژده

101. قلوه

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۰۱ ب.ظ

من یقین دارم که همه ی اتفاقا تو مغز و ذهن آدم رخ میده. همه ی احساسات اونجا حس میشه اما وقتی دلت برای یکی تنگ میشه، دلت بحال یکی میسوزه، دلهره یا دل شوره میگیری، دلت با کسی صاف نیس، دلت گرفته، وقتی یه کاری رو دلی انجام میدی یا خیلی دل های دیگه انگار واقعا دلت یه جوری میشه! این دلی که میگم یه جاییه بالاتر معده، بین دوتا جوجو و تو مرکز قفسه سینه.

واقعا سواله واسم که اگه همه اتفاقا تو مغز میفته چرا اونجا یه جوری میشه؟ دوستان طبیب پاسخگو باشید...



امضا: 18 دلیاب

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۲
هیژده ...

دل

زندگی

م

کشفیات

نظرات  (۳۰)

بلاخره
جوجو درسته، جیجی درسته، میمی درسته  یا ممه؟!
:))
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
تو... دوست خوبم... تو بمن بگو
عایا اسم مهم است؟! مهم چیزهای دیگریست که تو خود بهتر میدانی
:))
امم دقیقا.مثلا وقتی دل شوره داره یا وقتی تو دلت رخت میشورن دقیقا یه جایی بالاتر از جناغ یه حسی داره،چرا واقعا؟
قلوه به کلیه میگنا ! که مسئول دفع مواد زائده!
الان چه نقسی داشت دقیقا؟
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
همیشه دل و قلوه و جیگر باهمن
حالا تو درگیر جزییات نباش. جواب سوالو بده
همه چی توی مغز اتفاق میفته ولی ما واکنش هارو در اعضای بدنمون میبینیم
مثلا همین دلشوره دلسوزی دل رحمی یا خشم عطسه و همه رفتارها و حرکاتمون یه جایی توی مغزمون دارن
که میتونن با نصب الکترود توی اون قسمتها باعث بشن این واکنش ها صورت نگیره
مثلا توی جایگاه درد اگه با الکترود غیرفعالش کنن مثلا ما درد رو توی دستمون احساس نمیکنیم
یا توی قسمت تکون دادن دستمون با الکترود غیرفعالش کنن نمیتونیم دستمونو تکون بدیم
یا دلمون شور نمیزنه
یا کسی که دل رحم نیست با فعال کردن اون قسمت توی مغز طرف احساساتی میشه و بالعکس
حالا اینجا اونجا همه جا به همین منوال :)))

داروها هم همین خاصیت رو دارن یه راست توی مغز اثر میکنن نه توی بدن و اندام ها
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
البته خیلی خوب و مفید بود ها
ولی من هنوز سوال دارم
اونجا که ما بش میگیم دل، دقیقا کجاس و چه عضویه؟ و اینکه چرا اونجا؟
خب هر کدوم از اندام ها یه وظایفی دارن
دل وظیفه ش یه چیزه پا دست انگشتا گوش چشم
نمیتونیم بگیم چرا با گوشمون غذا نمخوریم با دهنمون میخوریم
یا نمیتونیم بگیم چرا با چشممون میبینبیم و با دهنمون نمیبینیم
خب دلشوره دل رحمی و اینا هم توی دلمون اتفاق میفته که البته این اصطلاحاتو آدم ها به وجود آوردن
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
اوکی! قبول
دل ینی قلب؟ یا شش؟ یا معده؟ یا کبد؟ یا کلیه؟ کدوم عضوه؟
در واقع دل، همان قسمت های گوارشی ست. بر اثر تحریک قسمت های مربوط به احساسات در مغز و آزاد سازی مواد مربوطه و تاثیر آن بر گوارش ما، مثلا افزایش یا کاهش فشار خون آن ناحیه، افزایش هضم و یا کاهش آن و...ما احساس دلشوره یا دلپیچه و...میکنیم! 
توضیحات بیشترش هم مربوط به مبحث نوروآناتومی ست که حتی دانشجویان پزشکی هم از سختی آن نالانند :)
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
این شد!
ممنون
توی فلسفه یه عده از فیلسوفا میگن دل توی مغزه یه عده میگن توی قلبه و چون بیشتر فلاسفه میگن جایگاه دل توی قلبه ما هم میگیم توی قلبه
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
ینی علم نتومسته جواب بده که دست به دامان فلسفه شدیم؟
این دل درد و دلپیچه مربوط به دستگاه گوارشی هستش یه چی دیگه ست و توی مرکز قفسه سینه نیست.
طرف میگه دل درد دارم یعنی پرخوری کرده دلش درد میکنه یعنی همون شکمش. ولی وقتی یکی یه نفرو از دست میده و از شدت ناراحتی میگه دلم درد میکنه مربوط به قلبشه نه پرخوریش و دستگاه گوارشش و آدم این احساس رو توی شکمش حس نمیکنه یه چی توی قلبش درد میکنه
نمیشه دوست داشتن، دل سوزی، دل تنگی رو به دستگاه گوارش نسبت داد !
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
عی بابا
خودتون با هم بحث کنین، نتیجه ش رو به مام بگین :))
اولن که بدمست خعلی خاک بر سری:)))))))))))))
هیژده چی میگه تو چی میگی:|))))
نچ نچ
بی ادب
بچه منفی هیژده که من باشم اینجاستااااااااااا!



حالا این اصن منبع علمی نداره!!ولی نظر شخصی خودمه
دل یه جاییه بین شکم و قلب
ینی اون وسطا
ینی آخرای قفسه سینه تقریبا
وقتی میگی دلم گرفته قلبت درد نمیکنه!یکم پایین ترشه
وقتی میگی دلشوره دارم و حس میکنی تو دلت دارن رخشت میشورن داخل شکمت نیس!یکم بالا تره!!
میگی دلم درد میکنه
خب این دل کجاس؟!
هر وق دلدرد گرفتی ببین کجاتِ که درد میکنه دقیقا اون وق موقعیت دقیقشو میفهمی
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
تو رو خدا با بدمست اینجوری صوبت نکن
اونم یه سوال معمولی پرسید. خب دغدغه شه :))))))))

+الان موقعیتش رو میدونم کجاس. نمیدونم چیه! (ینی چه عضویه)
در راستای جواب کامنت del nia

+گفتی چه عضویه  احتمالا اسمش ناف هست(((:


اولا که دقیقا پاتو از رشته ما بردار!بذار اونور!!!این رشته ما خودمونم چیزی ازش نمیفهمیم چه برسه به شما مهندساااا😂😂😂
دوم اینکه یکسری عصب و این چیزاست که میاد تاثیر میذاره رو تمام اعضا شما.همه چیزتو میریزه بهم
ولی اون ادرسی که میگی دقیقا محل پمپاژ خونته.یه انتقال خون برو حساتم درست تر کار میکنن.
خیلیم دلت میخواد اطلاعاتت بیشتر شه امشب بجای من تا صبح بیدار بشین فیزیولوژی بخون!
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
من اگه یه هفته هم شبانه روز بیدار باشم، نمیتونم مث شوما کلاس بذارم و تبدیل به قشر ففل شم!
خودت زحمتشو بکش

+ ممنون
از پرداختن به بحث های خاک برسری اجتناب کرده و به اصل مطلب بپردازید دوستان :))))))
البته با عرض معذرت صاحب وبلاگ همینطوری گفتم جو عوض شه :)
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
نه بابا
این چه حرفیه. راحت باش
عضو خاصی نیس!
یه منطقه خاصی از چند عضوه!
اون بالا توضیح دادن گوارشو
خب فکرشو بکن منطقه گوارشو معده و شکم بهم بخوره و نگرانی تو قلب پیش بیادو نفس نفس زدن هم به هر دلیلی پیش بیادو شش و قفسه سینه رو درگیر کنه و..
خب حاصل فشار به اینا چی میشه؟!
درد گرفتن نقطه وسطیشون که پایین تر از قلبه
و بالای شکم!:)
به واقع دل
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
بسی ممنون
اینجوری که بچه میگن خونه. خون باعث میشه فک کنیم چن تا عضوه
هیژده یه مطلبی قبلنا خونده بودم الان گشتم برات بزارم پیداش نکردم. خلاصه اش این بود که داخل قلب انسان مقداری خون در جریانه برای خونرسانی. بعد قلب یه ادم سالمو نشون داده بودن که چقدر داخلش خونه، کنارش قلب ادمی رو گذاشته بودن که دچار مشکل روحی عاطفی شده و به اصطلاح ما دلش شکسته.
قلب ادم دلشکسته حدود سه برابر نفر اول پر از خون بود
گفته بودن کسی که دلش شکسته واقعا یه جورایی دلش میشکنه و پر از خون میشه. که همین خیلی اذیتش میکنه و هی قلبش تیر میکشه
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
خیلی جالب بود
ممنون
احسنت :| 
اگر پاسخی دریافت نمودید به پست اضافه کنید خوشحال میشویم بخوانیم -__-
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
زیاد پاسخ دریافت کردم. شمام نظرات رو بخون و خوباش رو گلچین کن :)
قلب یا دل(مغز کوچک) در یک حالت گفتگوی دو طرفه با مغز قرار دارد.
هیجانات ، سیگنال هایی که مغز به دل می فرستد را تغییر می دهند و دل به روش های پیچیده ای به آن پاسخ می دهد اما در مقایسه با آنچه مغز به دل ارسال می کند ، اطلاعات بیشتری از دل به مغز فرستاده می شود و مغز بطرق بسیار مهمی به سیگنال های دلی پاسخ می دهد.
ضربان قلب بیشتر شبیه کُد مورس است که با این پیام‌ها حالت عاطفی فرد را منعکس می کند.
...مثلا منم بلدم...
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
حس میکنم چقد کودنم. همه این چسزا رو بلد بودن. فقط من نمیدونستم!

اگه کلی تیکه بارم نمیکنی و نمیگی میدونم بابا تو فلان و بهمان.

این نتیجه صحبتهای من با همسرم پیرو پست جنابعالی:

 وقتی قلبت میشکنه یا ازکسی ناراحتی یا استرس داری و... ما هیچ گاه از واژه سندرم یا بیماری قلب شکسته استفاده نمی‌کنیم و واژه علمی «کاردیومیوپاتی استرس» رو به کار می‌بریم که به معنای ضعیف شدن عملکرد عضلات قلب به دلیل اضطراب و استرس است.واقعیت اینه که مغز، دستگاه عصبی و قلب انسان در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارن. زمانی که هر عاملی باعث استرس، ترس یا ناراحتی بشه هورمون‌هایی در بدن ساخته میشه و به داخل خون ترشح میشه که کار آنها آماده و هیجانی کردن بدنه.
این هورمون‌ها ضربان قلب و قدرت انقباض آن را بالا می‌برند. مثلا در ورزش یا ارتش یک ورزشکار قبل از شروع مسابقه یا یک سرباز قبل از شروع مانور نظامی از افزایش ترشح این هورمون‌ها سود می‌بره و آماده حضور در مسابقه یا مانور می‌شه . اما وقتی این هورمون زیاد ترشح کنه قلب شوکه میشه عضلات قلب ضعیف میشن و نمیتونه خون رو به مغز پمپاژ کنه در واقع می‌توان بگیم سندرم قلب شکسته ناشی از تاثیرات موج پردامنه هورمون‌های استرس روی قلب است.

اما اثرش روی مغز

تمام این تجربه ها (استرس ترس دلتنگی مهم تر ازاون عاشق شدن)با تغییرات بیولوژیک در بدن همراهه که به طور خاص در سیستم عصبی قابل رد گیریه. تجربه عشق با افزایش تعداد ضربان های قلب، افزایش فشار خون و کم شدن اشتها همراهه.اما ترشحات مغز در این حالتها:

دوپامین ماده ای است که از سوی نورون های مغزی ترشح میشه  و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون میشه احساس سرزندگی و نیرومندی ایجاد می کند. به همراه دوپامین ماده بسیار مهم دیگری ترشح می شود که به درستی هورمون عشق نامیده شده است. این ماده همان PEA است که ماده اصلی تجربه های عاشقانه است. این ماده به طور طبیعی در مغز ساخته می شود و احساساتی شبیه راه رفتن روی ابرها را ایجاد می کند و انرژی کافی تولید می کند تا مسافتهای طولانی را راه بریم یا مدتهای مدید بیدار بمونیم.نکته جالب توجه در مورد PEA آن است که مغز نمیتونه مقادیر زیادی از این ماده را برای دوره زمانی طولانی تحمل کند لذا به مرور زمان ترشح آن کم میشه. وقتی میزان PEA یا هورمون عشق کاهش پیدا کرد احساسات شدید عاشقانه هم کاهش می یابد. شاید به همین دلیل است که تقریبا همیشه تجربه های شورانگیز عاشقانه به مرور رنگ می بازند و از هیجانات ماهها و سال های اول ازدواج کم کم کاسته می شود اینجاست "که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها"

چندین ماده شیمیایی محرک سرخوشی و شادی از جمله وازوپرسین، آدرنالین، اکسی توسین و دوپامین در 12 نقطه از مغز ترشح شده و به طور هم زمان فعالیت می کنند.  پدیده عاشق شدن در مدت یک پنجم ثانیه اتفاق می افتد.
عاشق شدن و مصرف کوکائین بخش های یکسانی از مغز را تحت تاثیر قرار داده و احساس سرخوشی و رضایت مشابهی به وجود میارن.

عشق در اصل به مغز مربوط است، اما قلب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا در جریان عاشق شدن، فرآیندهایی از مغز به قلب و برعکس منتقل می شه. به عنوان مثال، فعال شدن بخش هایی از مغز موجب تحریک قلب نیز میشه. برخی از علایم ناشی از عشق که در قلب خود حس می کنیم در حقیقت از مغز سرچشمه می گیرند.
در اثر عاشق شدن میزان فاکتور رشد عصبی (NGF) در خون بالا می رود. NGF یک مولکول کلیدی در رفتار اجتماعی انسان و همچنین پدیده "عشق در نگاه اول" است.  در حقیقت عشق دارای یک اساس علمی می باشد.با شکست و یا پایان یافتن یک رابطه عاشقانه، خطر افسردگی و اختلالات عاطفی در حداقل یکی از زوجین افزایش می یابد.

پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
اول ممنون
دوم بازم ممنون
سوم در اینکه همسر شما پزشک قابلیه هیچ شکی نی
چهارم کاش به جای مطالب اینترنتی که پیدا کردی (که بازم ممنون) واقعا حرفای اونو مینوشتی
منم که دکتر نیستم ج بدم :)
حالا دلت تنگ شده؟دلت سوخته؟دلت به رحم اومده؟دلت شکسته؟دلت درد میکنه؟برنامت چیه؟
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
برنامه ی خاصی نی
پس کامنت من کووووووووووووووو؟
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
صب کن!
داشتم تاییدش میکردم!

من مطالب اینترنتی برات نذاشتم عزیزم

من هیچوقت به اینترنت استناد نمیکنم.

برامم مهم نیست باور کنی یا نه

چون موضوع پستت برام جالب بود از همسرم سوال کردم برات جواب گذاشتم اما متاسفم برای وقتی که گذاشتم

ظاهرا شما تمایل زیادی دارید که طرف مقابلتون رو محکوم به دروغ و کلک کنید

از نظر شما هرکسی مثل من یا دروغ گوئه یا داره خودنما و مغروره

نه شما خوبید کاملید آگاهید آدم خوبه داستان شما ما هم سطح شما نیستیم آدم بد داستان هم من

موفق باشید

پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
پریسای عزیز
من تشکر کردم
بازم میکنم
من اصن هدفم محکوم کردن نبود واقعا. میخواستم حرفای همسرت رو بشنوم

+ در مورد سرچ اینترنتی: تو لینک هایی که برات میذارم عیننا (ینی دقیقا و بدون هیچ اضافه و کمی) حرفای همسرت هست. روشون کلیک کن
پاراگراف اول

قسمت دوم

سوم

آخر

پریسا جان واقعا (حداقل ایندفه) قصدم اذیت نبود. قصد بی احترامی هم نداشتم. بهرحال شرمنده اگه ناراحت شدی

دنیای پزشکی با تمام پیچیدگی ها و سختی هاش کاملا راحت و شیرینه.

در دوره ای زندگی میکنیم که از ریزترین مسائل تا پیچیده ترینش در دسترسه

فکر کردی حرفای همسر من از کجا نشات گرفته؟

 یا مادرزاد پزشک بوده؟

یا مقاله های موجود در اینترنت ؟

تمام مطالبی که برای من گذاشتید و مثلا خواسته بودید مچ منو بگیرید تمامشون تو تمام کتابهای پزشکی هست و لینکهایی که برای من گذاشتید یه پزشک یا یه دانشجوی دیگه گذاشته.

 کسی که یه پزشک عمومی ساده هم باشه میتونه اینارو بهت بگه. پس چیز مهمی نبود که من بگم همسر من فقط میدونه علامه دهره.

به هرحال من که ناراحت شدم.

نه دشمنتون شرمنده این برخوردتون از روز اول آشنایی با من بوده همیشه خواستید منو محکوم کنید.

من اگر اینجا گفتم همسرم پزشکه اگر یادت باشه به خاطر سوالاتی بود که خودت از همسرم داشتی.

حتی من اینجا یه دوست خوبمو از دست دادم چون هیچی از من شرایط کاریم همسرم خانواده م نمیدونست چون بهش نگفته بودم و وقتی اینجا فهمید باهام قهر کرد.

مهم نیست به هرحال ما هنوزم باهم دوستیم.

پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
من نخواستم مچتو بگیرم!
صحبت من این بود که کاش حرفاش (حرفای خودش) رو اینجا مینوشتی. مث همین چیزایی که خودت این بالا نوشتی. بهرحال این حرفا نه چیزی از ارزشهای همسرت کم میکنه نه اصن ارزش بحث داره.
برای بار nام ممنون و این بحث رو تمومش کنیم.
+خیلی خوبه که هنوز ما باهم دوستیم
سلام.
می گن یه آهویی بوده که بچه ش رو جلوی چشمش کشتن!! بعدنا در کالبد شکافی اون آهوئه دیدن که روی جگرش، یک لخته ی خون به وجود اومده!!(دلش خون شده!!) شائستی مربوط به جگر مگر هم باشه!!
من مشکل بزرگ و اساسی و سوالم از همسر پریسا خانوم و بقیه ی پزشگا اینه که اینی که وقتی بغض می کنیم تو گلومون جمع می شه چیه!!!! همون چیزیه که همون موقه تو دلمون هم جمع می شه؟! بعد این دوتا کلن چین و چرا!
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
نظرات این مطلبو بخونی چیزای خوبی دستگیرت میشه :)
خیلی خب بحث تموم
کیمیا جون رشته های عصبی مغز باعث این میشن که به گلو فشار بیاد و چون بدن در حالت بی اختیاری قرار میگیره  سیستم سمپاتیک فعال میشود و این حس در گلو به وجود میاید
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
اینجا مطب نیستا...
تو هم دکتر نیستی...
والاع
جو گرفته ت
با منم دوست باشید :)


لطفا جواب سوال منم بدید. وقتی سعی میکنم رو کاری متمرکز بشم (به کاری نه ، فقط موقع آرایش صورت و وقتی عینک میزارم اینطوریه) پشت سرم درد میگیره، دردش مثل اینه که یه کمربند دور سرم  بندازن و بخوان حلقه شو تنگ تر کنن. 


پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
اینو از پریسا بپرس
در ضمن برین وبلاگ خودتون سوال و جواب کنین :)
خیلی خسیسی :)

یکی از دوستان لطف کرد و جواب سوالمو داد،
مرسی که نا خواسته  کمک کردین :/
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
چاکریم
ناخواسته کمک کردن یکی از ویژگی های بارز منه :))
حسودددددددد هرگز نیاسود
چندوقتیه احساس میکنم مچ دستم درد میکنه.چه دارویی تجویز میکنید
پاسخ:
این صدای 18 است که میشنوید:
قوی کننده ی مچ دست
مچهای دست خود را بما بسپارید
تنها در یک هفته
100% گیاهی و تضمینی
با ما تماس بگیرید...

واقعا متاسفم برای جوابت بی ادب منحرف

خداشاهده درصدی سوالم پاسخش این نمیشد یعنی درصدی منظورم اونی نبود که برداشت کردی.

واقعا متاسفم

سریع هردو کامنت رو پاک میکنی

پاسخ:
این صدای 18 مطیع است که میشنوید:
چشم رییس
چشم
سلام

خب ... دقیقن تو اون نقطه از بدن چاکرای قلب قرار داره.. آناهاتا

و پایینتر تو شکم کمی بالاتر از ناف چاکرای سومه (مانی پورا) و این احساسات به خاطر اوناس و دقیقن همونجاها حس میشه.. دلشوره و نگرانیی ک حس دلپیچه میده گاهی... مال چاکرای سومه

و وقتی دلمون میگیره و ناراحتیمون انقد زیاد میشه ک چاکرای قلبمونو دچار گرفگی میکنه یه حس سنگسنی و گرفتگی تو قفسه سینمون داریم.. حس تنگی نفس گاهی..
اون دل گرفتگی و شکستن قلب مربوط به این قلبِ. چاکرای قلب درواقع..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">